Szukaj na tym blogu

piątek, 29 stycznia 2010

MASA PLASTYCZNA

Masa ta nadaje się do pokrycia tortu w stylu angielskim, a także do lepienia figurek i ozdób na tort. Zrobienie jej jest dużo łatwiejsze niż masy niż z pianek marsmallows, którą robiłam na tort z okazji roczku córki - tutaj przepis. 
Z tej masy można też lepić figurki, najlepiej dodać wtedy odrobinę tłuszczu roślinnego białego (np. Planty), masa wtedy jest bardziej plastyczna i nie wysycha podczas lepienia. Polecam!
.
4 łyżeczki żelatyny
70ml wody
10 dkg glukozy (w proszku lub w płynie)
80dkg cukru pudru
barwniki spożywcze

Żelatynę rozpuścić w ciepłej wodzie, by nie było żadnej grudki, następnie dodać glukozę. Można delikatnie podgrzać, byle się nie zagotowała. Następnie dodać część cukru pudru i wymieszać dokładnie. Masę przenieść na blat i wyrabiać podsypując pozostałym cukrem pudrem, dobrze wyrobić. W celu zabarwienia masy dodać barwniki spożywcze, gdyby masa się rozrzedziła należy dodać więcej cukru pudru i ewentualnie odrobinę rozpuszczonej w wodzie żelatyny. By rozwałkować masę na tort można podsypać ją cukrem pudrem lub mąką ziemniaczaną zarówno stolnicę jak i wałek. By osiągnąć błyszczący efekt całość posmarować je roztrzepanym białkiem, wodą lub olejem.
Ozdoby warto przygotować dzień wcześniej, by stwardniały. Rączki, nóżki itp. elementy najlepiej przylepiać na klej z wody i cukru pudru, na białko lub za pomocą rozpuszczonej pianki marsmallow (w mikrofalówce rozpuścić 1 piankę z 1 łyżką wody).

Smacznego!

Z połowy porcji robię ozdoby na tort pokryty kremem:



A tak wygląda masa po przekrojeniu:




17 komentarzy:

  1. Świetna jest ta masa, a jak fajnie z niej się lepi ozdoby na tort, dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że kolejna osoba próbuje swych sił z masą cukrową? Nie jest to aż tak trudne, prawda?

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam a ja sie zastanawiam czy po przygotowaniu tej masy trzeba odrazu polożyc ją na tort??? czy mozna jakos ja przechowywac???
    a jej kolor jest idealnie bialy??

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepraszam, że tak długo nie odpisywałam :(
    Ja robię tą masę bezpośrednio przed położeniem na tort, ale można ją przechowywać szczelnie owiniętą folią spożywczą kilka dni, czasem dłużej, ale wtedy bardziej się kruszy.
    Jeśli dodaje się tłuszczu podczas wyrabiania (zwiększa plastyczność masy) wtedy trzeba przechowywać ją w lodówce, a bez tłuszczu można w temp. pokojowej (trzeba tylko bardzo szczelnie owinąć folią w obu przypadkach)
    niektóre koleżanki po fachu mrożą tą masą i rozmrażają przed użyciem, ja nie próbowałam
    kolor tej masy jest idealnie biały, jednak gdy dodajemy tłuszcz trzeba pamiętać, że on również musi być biały, czyli tłuszcz roślinny, ja używam Plantę

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam ,mam pytanie czy ta masa plastyczna może być
    położona na wszystkie masy, chodzi mi szczególni o te
    śmietanowe.Z góry dziękuję za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Nie znam masy plastycznej, która by nie rozpuszczała się pod wpływem kremu śmietanowego. Natomiast można sobie z tym poradzić - przełożyć kremem śmietanowym tort, a na około szczelnie wysmarować go kremem maślanym, wtedy nic się nie dzieje i torcik nie "popłynie". Pozdrawiam.

      Usuń
  6. Mam pytanko gdzie moge kupic glukoze mieszkam w UK:)))
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Gosiu a gdzie moge kupic glukoze??? Mieszkam w UK:)))
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy można w UK kupić glukozę, bo z tego co wiem moja koleżanka zaopatrywała się w Pl. Można sprawdzić sklepy dla cukierników, może tam się coś znajdzie, glukoza może być też apteczna. Ostatecznie można zamówić w sklepach dla cukierników w Pl, które realizują przesyłki zagraniczne. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  8. witam mam pytanie a jak można zabarwić mase plastyczną domowym sposobem bo nie mogę dostać nigdzie barwników:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamiast żelatyny można użyć galaretki lub zabarwić masę dodając zagęszczonego soku, jednak kolory nie będą zbyt intensywne. Ja zamawiam barwniki przez internet, przynosi je kurier do domu.

      Usuń
  9. Witam,mam zamiar zrobić tort szwardzwaldzki ,ale nie wiem czy pasuje do niego taka masa i czy można ją położyć na tort nie posmarowany na wierzchu ,czyli bezpośrednio na biszkopt.? dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tort dookoła zawsze obsmarowuje się kremem maślanym (budyniowym lub innym z masłem). Robi się to po to, by masa cukrowa idealnie przylegała do ciasta, ale także jako zabezpieczenie przed kontaktem z ubitą śmietaną, która rozpuszcza masę cukrową i wtedy może spłynąć z tortu w najmniej spodziewanym momencie.

      Usuń
  10. Witam serdecznie :)
    odważyłam się zrobić masę z tego przepisu, efekt można zobaczyć na moim blogu http://kuchenne-czarymary.blogspot.com/2012/06/tort-marchewkowo-migdaowy.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwsze koty za płoty, dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie!!

      Usuń
  11. Czy gotowy tort z taką masą mogę przechowywać pod przykryciem w lodówce ? Bardzo proszę o odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej nie przykrywać gotowego tortu, zbierająca się "rosa" mogłaby uszkodzić pokrycie cukrowe.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...