Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 5 kwietnia 2010

GRYSIKOWIEC (CIASTO GRYSIKOWE)

To ciasto nauczyła mnie robić moja teściowa, ulubione ciasto mojego szwagra, czyli rodowitych Górali :) ale przyjął się także w naszej rodzinie na Mazowszu. Niektórzy używają nazwy Miodownik, a w górach znane jest jako Grysikowiec. Tym razem udekorowane i podane jako Mazurek.


Składniki na ciasto:
1 szklanka cukru
70 g margaryny
2 jajka
2 łyżki mleka
4 łyżki miodu (można dodać 2-6 łyżek)
1 łyżeczka sody
500 g mąki

Ciasto zagnieść. Podzielić na 3 równe części. Każdą osobno upiec w nagrzanym do 180 stopni piekarniku przez 15 minut.

Krem:
1/2 litra mleka
5 czubatych łyżek kaszy manny (ja robię z błyskawicznej)
3/4 szkl. cukru
1/2 kostki masła (można dodać całą kostkę)
1 jajko

Mleko zagotować, dodać kaszę mannę, ugotować cały czas mieszając. Ostudzić.
Masło wyjąć wcześniej z lodówki by miało temp. pokojową, utrzeć z cukrem i jajkiem na puszystą masę. W drugiej misce utrzeć ostudzoną mannę, dodawać po łyżce do masy maślanej, cały czas ucierając.

Ponadto:
1,5 szklanki przygotowanej kawy (ostudzonej), lekko osłodzonej
1-2 kieliszki wódki
1/2 słoika dżemu (najlepiej domowej roboty)
polewa czekoladowa (ja robię swoją ulubioną - POLEWA CZEKOLADOWA)

Ciasto nasączyć kawą wymieszaną z alkoholem, smarować dżemem, a następnie przekładać kremem. Na wierzch rozsmarować polewę czekoladową i ozdobić wg uznania.
Ciasto najlepsze jest na drugi dzień.

Smacznego!

MAZUREK 2010

 MAZUREK 2011


 MAZUREK 2012

2 komentarze:

  1. Pyszne ciasto! Dużo lepsze niż tradycyjny mazurek!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za komentarz :) Ja również w tym roku robiłam tą wersję mazurka. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...